SKRIVET: 2011-09-11, kl 18:37:02 | PUBLICERAT I: må bra

Bakdag

Fick ett litet ryck innan och bakade ihop en omgång av mammas goda kesofrallor med linfrön. Eftersom jag inte är den som brukar baka så fick Nils, Anna, Louise och Fredd agera testpanel och nog tror jag det blev godkänt allt! Tänkte jag skulle dela med mig av receptet om det finns någon riktig "frallfanatiker"  som blev sugen på att testa dem. 


 

 

Kesofrallor med linfrön

50 g Jäst
½ l vatten
100 g keso
1 tsk salt
1 msk socker el sirap
2 msk olja
2 msk linfrön
12-14 dl vetemjöl

Vattnet ska vara finger varmt blanda med smulad jäst häll på allt utom mjöl, blanda ihop häll på mjölet sist rör i hop så att degen släpper men inte är hård.
Låt den jäsa ca 30 min
Rulla ca 30 frallor lägg på smord plåt, sätt ugnen på 225 grader låt bullarna jäsa lite till.
Pensla med ägg häll på vad huset har vallmofrö, kli, linfrön el ingenting.
Grädda i ca 10 min låt kallna på galler under duk
Ät å njut


Lias

Får ta och prova dessa någon dag!



PUBLICERAT: 2011-09-12, 09:02:34 | URL: http://lisagrelssonwiik.blogg.se/
Linn

Åh, dessa ska jag testa framöver! :)



PUBLICERAT: 2011-09-12, 21:25:30 | URL: http://halsogladje.blogg.se/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: