SKRIVET: 2011-10-16, kl 18:49:39 | PUBLICERAT I: Mat

Så gott att det inte finns!

När det är höstigt och kallt ute vill jag frossa i grytor och soppor. Ju kryddigare och mustigare desto bättre. Jag vill ha mat som värmer och som ska kokas ihop i timmar för att få fram riktigt goda smaker.
Idag rörde jag ihop mammas ljuvligt underbart mumsiga köttgryta med en liten egen tvist. Det var det godaste både jag och sambon har ätit på länge och det räcker till en massa matlådor vilket är ett stort plus! Så pröva, smaka och njut är det enda jag kan säga!

Köttgryta
1 gullök
5 morötter
salt
peppar
 chilli (gärna hel frukt)
3 vitlök klyftor
1 köttbuljong tärning
2,5 dl grädde
vatten
grytbitar (fläskkött)

Börja med att putsa köttet och dela bitarna lite mindre så de inte är obehagligt stora.
Skala och hacka sedan löken, vitlöken och 1 av morötterna
Stek sedan köttet, moroten ( den blir godast i små slantar), löken och vitlöken i en rejäl klick smör och ha i peppar, salt och chilli
När köttet är brynt häller du över allt från stekpannan i en gryta, slänger i buljongtärningen plus 5 dl vatten
Detta skall sedan koka ihop sig i 30 min. Rör om då och då undertiden.
Hacka och skala resterande morötter
Sedan reder du grytan med 3msk mjöl som blandas med vatten (se till att det inte finns några klumpar innan du häller det i grytan!!!!) 
Hivar i grädden  och låt det koka i ca 20 min till undermrörning
Servera med ris och njut!


Rebecka

Gott :)



PUBLICERAT: 2011-10-16, 22:35:48 | URL: http://rebeckaemmacecilia.blogg.se/
ingrid malmbom

Så skönt att de blev gott, egentligen finns det inget recept utan öppna kylen å kryddskåpet och ta vad du har å har lust att ha i. konserverade frukter är kanske inte super gott men pröva, för kan man blanda kaviar med banan så kan man nog blanda de mesta-


Lisa

Lät gott, det får vi ta och prova här hemma någon gång!



PUBLICERAT: 2011-10-17, 15:33:05 | URL: http://lisagrelssonwiik.blogg.se/

KOMMENTERA DETTA INLÄGG:

NAMN Spara info?

E-POST (publiceras ej)

URL

Kommentar: